Konsta Weber Kehäpäätelmiä laatikon rajapinnoissa

Autoilu

Sähköautoilla liikenteestä vähäpäästöistä

SDP on julkaissut oman ilmasto-ohjelman otsikolla ”pieni jalanjälki, suuri kädenjälki.” 20-sivuinen asiakirja on erittäin kunnianhimoinen ja sisältää useita konkreettisia keinoja Suomen kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi. Kunnianhimo on todellakin tarpeen, sillä ilmastonmuutos ei enää odota.

Autovero poistettava — ympäristö ja turvallisuus kiittävät

”Väliaikainen” autovero otettiin Suomessa käyttöön vuoden 1958 alussa. Tällöin eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden.” Ilmeisesti valtion poikkeuksellisen kireä rahatilanne ei ole ollut kovin tilapäinen olotila, kun väliaikaisuutta on kestänyt jo yli 60 vuotta.

Pian matkustetaan jälleen hevoskyydillä?

SDP julkisti ilmastonpoliittisen ohjelmansa. Siinä halutaan kieltää polttomoottorilla käyvät autot ja korvata ne sähköautoilla.

Autoilu on suomalaisille sujuvan arjen edellytys

"Jätkäsaari, pilalla
Hämeentie, pilalla
Liikenneinfra, pilalla
Pelkkää paskaa tilalla"

On käsittämätöntä, kuinka Helsinki on tukkimassa sisääntuloväyliään, rakensi Jätkäsaaren saarivaltion kahden pullonkaulan taakse, on tukkimassa kaupungin läpi vieviä valtaväyliä ja mitä vielä. Toki, Helsinki saa puolestani vaikka kääntää autotiensa pottupelloiksi, siihen stadilaisilla olkoon oikeus. Mutta tulevan kansanedustajan (?) silmin katsottuna Helsinki on malliesimerkki siitä, millaiseksi kansallinen päätöksenteko infrastruktuurin hallinnoinnista ei saa mennä.

Ilmastonmuutoksella pelottelu on helposti raakaa vallankäyttöä

Pidin tänään puheen Sinisen eduskuntaryhmän tammikokouksessa, jossa linjasin vaalikevättä:

 

Hyvät ystävät,

 

Olemme tehneet yhdessä oikeita ratkaisuja.

Lähes 120 000 suomalaista on saanut uuden toivon. Siniset eivät tee työllisyyspolitiikkaa tilastojen kaunistamiseksi, vaan sillä päämäärällä, että jokaiselle työkykyiselle löytyy työtä.

Vuoteni 2018 politiikassa

Kunnallisjärjestön puheenjohtajana

Viime vuoden lopulla minut valittiin Turun vihreän kunnallisjärjestön puheenjohtajaksi.

Sen tiimoilta luotsasin Vihreiden presidentinvaalikampnajan Varsinais-Suomessa ja Pekka pärjäsikin siinä vallan hyvin. Muutoin kunnalisjärjestön puheenjohtaminen on melko näkymätöntä työtä.

Vuoteni 2018 politiikassa

Kunnallisjärjestön puheenjohtajana

Viime vuoden lopulla minut valittiin Turun vihreän kunnallisjärjestön puheenjohtajaksi.

Sen tiimoilta luotsasin Vihreiden presidentinvaalikampnajan Varsinais-Suomessa ja Pekka pärjäsikin siinä vallan hyvin. Muutoin kunnalisjärjestön puheenjohtaminen on melko näkymätöntä työtä.

Vähemmän veroja, enemmän autoja

Liikenne -ja viestintäministeriön ilmastopolitiikan työryhmä on julkaissut toimenpideohjelman päästöjen vähentämiseksi. Helsingin Sanomien mukaan "asiantuntijat tekisivät autoilusta niin kallista, että kaikki vaihtaisivat menopeliä."

Autoilijoiden maksuja halutaan korottaa ja polttomoottoriautot kieltää. Sinisille se ei käy. Autoilijoilta kerätään jo nyt yli kahdeksan miljardia euroa vuodessa. Jokaisen suomalaisen pitää voida liikkua sujuvasti asuinpaikasta riippumatta. Pitkospuiden päässä ei voi käyttää joukkoliikennettä, koska sitä ei ole.

Viiksihipsterit kurittavat maaseutua ja autoilijoita

Vihreiden kansanedustaja Emma Kari on viime viikkoina paljastanut puolueensa kynnyskysymykset vaatimalla polttomoottoriautojen käytön ja maahantuonnin kieltämistä, lihansyönnin rajoittamista ja kansallista lentoveroa.

Vihreät kurittavat maaseutu-Suomea. Vihreille ei riitä, että maaseudun elinkeinoa yritetään heikentää lihansyöntiä rajoittamalla, vaan järkevä liikkuminenkin yritetään estää.

Autoilija kansakunnan rahoittaja!

Mitä sitä kiistämään, koen vihaisia tunteita kun lentokoneilla lentävä elämysporukka marssii ilmaston takia, sillä lentoliikenne on ihan oikea ongelma.

Ei suomalainen yksityisautoilu ole, se on niin kallista että ainoastaan isänmaan todellinen ystävä ajaa huvikseen.

Missä ovat laskelmat siitä, että mitä maksaa globaalisti se, jos sähköautoilu nousee kukoistukseen? (polttomoottori vaihdetaan sähkömoottoriin ja akkuihin)

Onkohan tässä taas yksi lobattu polku jolla päästään rahastamaan, kuten tuulivoimalla Suomessa.

 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä